Dátum: 2020. szeptember 21. hétfő    Mai névnap(ok): Máté, Mirella


képgaléria kertpont.hu sakk linkajánló
 
Előadóművészet
Irodalmi szekció
Képzőművészet
Társadalom
Könyvsarok
Képgaléria
Ráday utca
Reál
Kiadványok
POSZT
Enciklopédia
CITY BALETT ALAPÍTVÁNY
HARMÓNIA ALAPÍTVÁNY
Terasz Archív
Kortárs Mozgásművészeti Portál
Nemzeti Színház
Bessenyei Ferenc honlapja
PREMIER

Grafikai látkép Indonéziából
A II. Indonéz Grafikai Triennálé anyagának bemutatása a Taman Budaya Surakarta Művészeti Galériájában 2007. február 15-25-ig
A Bentara Budaya (A Kultúra Hírnöke) vezetősége 2000 októberében megrendezte "Az Indonéz Grafika Fél Évszázada" című kiállítást, melyen az ország összes jegyzett grafikusművésze részt vett. Formabontó kezdeményezésük célja az indonéz grafika továbbfejlődésének elősegítése és népszerűsítése volt. Az intézmény a kiállítás alkalmából egy könyvet is kiadott, melynek segítségével végigkövethetjük az indonéz sokszorosító grafika 50 éves történetét.

Az említett kulturális intézmény továbbra is fő feladatának tartotta a grafikus művészet támogatását. Így a 2003-as évben - hosszas előkészületek után - a Bentara Budaya valóra váltotta nagy vágyát, megrendezte az I. Indonéz Grafikai Triennálét. A triennálé tulajdonképpen egy verseny, amelyen a beadott munkák közül zsűri választja ki a három díjazottat, és azokat a műveket, amelyek részt vehetnek a jakartai kiállításon, és az országot bejáró vándorkiállításon. Az első triennálé szervezése sikeresen zárult, így három év elteltével meghirdették a második triennálét.

Agus Suwage: Super omnivore (2006. fametszett, papír, 60 db 20 cm átmérőjű karton)
 

Sajnos az előkészületek ideje alatt, 2006 májusában földrengés rázta meg Yogyakarta városát és környékét. Hatására az ott élő és dolgozó művészek közül többen nem tudták benevezni a triennáléra munkájukat. Bár a kiállításra beadott anyag minőségében nem romlott a 2003-as triennáléra érkezett munkákhoz képest, a pályamunkák száma nagy mértékben csökkent. A szervezők szomorúan szembesültek a ténnyel, hogy az indonéz szigetvilág művészetileg egyik legtermékenyebb területéről maradtak távol a művészek. Az I. Indonéz Grafikai Triennáléra 146 művész pályázott 286 művel, melyből a kiállításra a zsűri 35 művész 46 grafikáját választotta ki. 2006-ban azonban csak 93 grafikus pályázott, összesen 164 művel, melyek közül a zsűri döntése alapján 23 művész 29 munkáját állították ki. Persze ők is tudják, hogy a minőség nem függ a mennyiségtől.

August Prasetyo: Növekedés és beszennyeződés II. (2006., aluminiumkarc, papír, 113x83 cm)
 

A II. Indonéz Grafikai Triennálé anyagát először a Bentara Budaya két intézményében, Jakartában és Yogyakartában mutatták be, majd Bandungban, Surabayában, Malangban, Balin, Semarangban és természetesen Surakartában is, ahol szerencsém volt megtekinteni. A Taman Budaya Surakarta (Surakartai Kulturális Park), vagy ahogy ők hívják, TBS, a város kulturális központja, így méltó helynek bizonyult a triennálé anyagának fogadására. Az első triennáléra beadott munkákat a téma alapján osztályozták, nagyobb hangsúlyt fektetve a gondolati háttérre, mint a technikai tudásra. A pályázók számára példaként Kaethe Kollwitz műveit jelölték meg. A díjazás és a kiállítás megnyitása után a zsűrit erős kritika érte, miszerint konzervatív módon csak a hagyományos értelemben vett grafikai munkákat válogatták be a jobbak közé, nem hagyva teret a technikai újításoknak. A művészközösség véleményét figyelembe véve a 2006-os triennálén a zsűri a válogatáskor nagyobb figyelmet fordított a technikai sokszínűségre is. A zsűrizés kétfordulós volt. Először egy kilenctagú testület kiválasztotta a bemutatásra érdemesnek tartott munkákat, majd egy másik, hattagú tanács döntötte el, hogy közülük kik is kapják a díjakat.

A. C. Andre Tanama: A technika hegemóniája (2006., digitális nyomat, vászon, 100x85 cm)
 

Az első díjat A. C. Andre Tanama nyerte el 2006-ban készített, "A technika hegemóniája" című, vászonra nyomtatott digitális printjével. Tanama 1982-ben született Yogyakartában. Jelenleg ugyanitt tanul, az Institut Seni Indonesia (Indonéz Művészeti Intézet) végzős hallgatója. A második díjat az 1976-os születésű Agus Prasetyo kapta "Növekedés és beszennyeződés II. " című, 2006-ban készített alumíniumkarcával. Érdekes és mutatós megoldás az, ahogyan a nyomódúcot a grafika fakeretére rögzítette. Prasetyo volt a korábbi grafikai triennálé első díjasa. A harmadik díjazott Agus Suwage "Super Omnivore" című műve lett. Suwage 1959-ben, Purworejoban, Közép-Jáván született, munkáival számos külföldi kiállításon is szerepelt már.

A kiállított munkák között a fametszet és a digitális print volt fellelhető a legnagyobb számban, de természetesen jelen volt a litográfia, a hidegtű, az aquatinta és a dombornyomás is. Az indonéz művészek munkáikkal elsősorban a mindennapi élet eseményeire, az őket körülvevő dolgokra reflektálnak. Ugyanakkor műveik terében gyakran keverednek a nyugati és az indonéz kultúrából merített idézetek. A művészekben még él a hit, hogy munkáikkal formálhatják társadalmukat. Éppen ezért a kiállítás szemlélői számos grafika révén a környezetszennyezés, a korrupció okozta problémákkal, és múltbéli sérelmeikkel voltak kénytelenek szembesülni.

Surakarta, Jáva, 2007. február 21.

[Tari Eszter]

Cikk nyomtatása

Küldje el a cikket ismerősének!
 
feladó neve:    
feladó e-mail címe:    
címzett neve:    
címzett e-mail címe:  
 
Születésnapi levél
Taub Jánosnak
Taub sosem fontoskodik, de kemény és játékos. Szolnokon olyan García Marquezt (a Száz év magányt) alkot a színpadon (Törőcsik, Garas, Mertz), hogy meghívják az előadást Bogotába, a szerző kolumbiai fesztiváljára. (Bodor Páltól)
Archívum
Legfrissebb cikkeink
A Hazám-díj Kuratóriumának nyilatkozata

Hajós Trianoni Emléktúra

Az ember tragédiája 2.0

A Békéscsabai Napsugár Bábszínház 2020/2021-es évada

„ Távoli üzenet”

Déri Miklós fotóművész kiállítása

Átadták az első Heller Ágnes-díjat

Hajós Trianoni Emléktúra - START

Darvay Nagy Adrienne - Szín játék

MGP - Coming out

Sajtószemle
Enciklopédia
Webtechnológia
Technológiák, fejlesztési megoldások, referenciák a Terasz.hu - tól