Dátum: 2019. június 26. szerda    Mai névnap(ok): János, Pál


képgaléria kertpont.hu sakk linkajánló
 
Előadóművészet
Irodalmi szekció
Képzőművészet
Társadalom
Könyvsarok
Képgaléria
Ráday utca
Reál
Kiadványok
POSZT
Enciklopédia
CITY BALETT ALAPÍTVÁNY
HARMÓNIA ALAPÍTVÁNY
Terasz Archív
Kortárs Mozgásművészeti Portál
Nemzeti Színház
Bessenyei Ferenc honlapja
PREMIER

Gazsinapló V.
A június eleje-közepe általában nekem egyet jelent a könyvhéttel, a pestivel. Ilyenkor négy-öt napon keresztül végzem a stand körüli munkát – édesapám foglalkozásából adódóan majdhogynem családi körben - a Vörösmarty- illetve a Szent István téren. Idén a POSzT mellett döntöttem. A fesztivál első napján utaztam le Pécsre a Terasz.hu stábjával.
Kellemes érzéssel fogok hozzá naplómhoz. Hála Zsótér Sándornak, a Krétakör társulatának és kiemelten Csákányi Eszternek: ma nem fogok sok negatív élménnyel szolgálni.
A Krétakör Peer Gyntjét a bemutató után közvetlenül láttam a Thália régi stúdiójában, hol állandó játszóhely híján Schilling társulata játssza produkcióinak egy részét. Zsótér Peer Gyntjének mesés világa ezek között a fekete falak között is csodálatosan szólal meg. A Zsótér Sándortól megszokott megfontoltság egy pillanatra nem teszi vontatottá az előadást. Ez csak úgy valósulhat meg, ha a rendezőnek olyan színészek állnak rendelkezésére, mint jelen esetben a Krétakör gárdája. Gyabronka József minden színészi intellektusával játszott főszerepe, Csákányi Eszter könnyfakasztóan hiteles Åséja, Sárosdi Lilla gyönyörűen tiszta arcú Solvejgje, és a többiek (Péterfy Bori, Láng Annamari, Nagy Zsolt, Rába Roland és Katona Laci) olykor játékos, olykor megrázó alakításai mind-mind hozzájárulnak ahhoz, hogy a Krétakör Peer Gyntje számomra az utóbbi idők legkedvesebb előadása legyen. Ez a csupasz, egyszerű díszlet nem irányítja fölöslegesen a nézőt, nem értelmez, inkább lehetőséget nyújt a fantáziálásra. Az előadáshoz sokat ad hozzá Kúnos László és Rakovszky Zsuzsa új fordítása (egy ideje már kötetben is olvashatjuk) szépen hangzik a színészek tolmácsolásában is.

 

A szakmai beszélgetés előtt az előtérben összefutottam Csákányi Eszterrel, aki a lelkemre kötötte, hogy este nézzem meg az előadást, nagyon fel volt dobva. Mondta, hogy egészen fantasztikus ebben az új térben, és megígérte, hogy ha egy órával az előadás előtt odamegyek a Kamaraszínházhoz, akkor bevisz. Valamiért a vitán alig lézengtek, talán a Kamaraszínház kis befogadóképessége miatt. Az előadást dicsérte a szakma. A két opponens, Babarczy László és Tompa Andrea sok erényét sorakoztatták fel az rendezésnek. Babarczy Zsótér Sándor egyik fejlődési csúcspontjának nevezte a Krétakörrel végzett munkáját. (Jövőre kíváncsian várjuk a Bánk bánt!)
Délelőtt izgatottan írtam a naplómat, fantáziáltam, vajon mitől lehetett Eszter annyira lelkes? A közös étkezés után Robival lesétáltuk az ebéd egy egészen apró hányadát, közben betértünk a főtéren lévő könyvesboltba nézelődni.

 

Este fél nyolckor ott vártam Esztert, ahol megbeszéltük. Kijött értem, és megmutatta, hol várjak, amíg nem kezdik beengedni a nézőket, és aztán hová helyezkedjek. Hallhattam, ahogy a színészek Zsótér irányításával még elpróbálnak néhány jelenetet, aztán hívják a takarítót. Az első nézők érkezésekor hátulról nekem is sikerült besurrannom, és az ajtó mellett megállnom két színi hallgató ismerősöm mellett. A pestinél sokkal tágasabb tér fogadott. A színészek egy – a termen 6-7 méter magasan körbefutó – erkélyen hajoltak ki. Onnan egy tűzlépcső vezet az alsó térbe, ahol egy kör alakú forgószínpad áll. És ami igazán érdekes, a terem barna, lyukacsos, itt-ott kiugró, sormintás fala a szocreál belsőépítészet mintapéldánya lehetne, mégis, tökéletesen illeszkedik az előadásba, sokkal többet ad hozzá, mint a Thália egyszerű, fekete játszótere. Egyszer csak azt vettem észre, hogy a fal díszletté válik. Csakúgy, mint a padlóra leterített zöld-fehér virágos lapok. Ebben a környezetben jobban élt, mesésebb volt, még nagyobb hatással volt rám az előadás, mint néhány hónappal ezelőtt. (Ami talán annak is betudható, hogy Zsótér színháza nem csak egyszer tud hatni, sőt: második-harmadik nézésre egyre többet és többet ad.) Ez a fajta viszonyulás a térhez és alkalmazkodni tudás - azt hiszem - a rendező virtuozitása, aki egyébként mellettünk állt, és – ha a színészeknek ott kellett elhagyniuk a játékteret, ahol nekünk sikerült elhelyezkednünk – szólt, hogy húzzuk be a hasunkat. Néha egy-egy káromkodással kísérve suttogva jegyezte meg, hogy a fél közönség alszik. Ez azért erős túlzás, de tudnék említeni néhány közéleti személyiséget, akik elszunnyadtak a csaknem három és fél óra alatt. Hétvégén mindenesetre belekukkantok a heti hetesbe: hátha mégis szót ejtenek az előadásról. Vagy ott már nyári szünet van?

 

Gyula fotózott. Hazafelé séta közben szokásom szerint SMS-ben megköszöntem Eszternek, hogy bevitt: “EZT TÉNYLEG LÁTNI KELLETT, FANTASZTIKUS VOLT. KÖSZI, GAZSI”

 
[Papp Gáspár]

Cikk nyomtatása

Küldje el a cikket ismerősének!
 
feladó neve:    
feladó e-mail címe:    
címzett neve:    
címzett e-mail címe:  
 
Születésnapi levél

Sinkovits Imre, nem lévén más lehetősége, aznap fulladásos halálra ítélte Gertrudist. Az ifjú kellékes, Szász János néven immár világhírű film- és színházrendező.

Ronyecz Mária hetvenöt éve született.

Archívum
Legfrissebb cikkeink
Születésnapi levél – Ronyecz Máriának

Békéscsabai Jókai Színház 2019-2020-as évadja

Radnóti Miklós 110 éve született

Deák Kázmér grafikai kiállítása &

26. Budapesti Nemzetközi Könyvfesztivál

Lord of the Dance ismét Magyarországon

455 éve született a magyarok háziszerzője Shakespeare

A cselló lelke

20 év után JAZZ+AZ!

Kellemes Húsvéti Ünnepeket!

Sajtószemle
Enciklopédia
További cikkek a kertpont.hu portálon
A sokarcú fagyöngy
Szerves talajtakarók
A póréhagyma
Agavék
A vizitorma
A csontritkulásról
Webtechnológia
Technológiák, fejlesztési megoldások, referenciák a Terasz.hu - tól
| M?iaaj?lat | Impresszum | Jogi nyilatkozat |
info@terasz.hu