Dátum: 2019. október 17. csütörtök    Mai névnap(ok): Hedvig


képgaléria kertpont.hu sakk linkajánló
 
Előadóművészet
Irodalmi szekció
Képzőművészet
Társadalom
Könyvsarok
Képgaléria
Ráday utca
Reál
Kiadványok
POSZT
Enciklopédia
CITY BALETT ALAPÍTVÁNY
HARMÓNIA ALAPÍTVÁNY
Terasz Archív
Kortárs Mozgásművészeti Portál
Nemzeti Színház
Bessenyei Ferenc honlapja
PREMIER

Közönség-díjas lett Triesztben a Lajkó – cigány az űrben
Véget ért a 18. tudományos fantasztikus filmfesztivál a Politeama Rossetti színpadán átadott díjakkal. . Egy hét alatt 20 000 látogatója volt a különféle rendezvényeknek. Magyarország ezúttal sem távozott üres kézzel: Lengyel Balázs Lajkó – cigány az űrben című filmje a közönség díját kapta.
Sejtelmes próféciák, ismeretlen jövő, biztató remények – ezek lehetnek a kulcsszavak, ha összegezni akarjuk az idei felhozatalt. A 2018-as Trieszti Sci+Fi Film Fesztivál sok elintézetlen ügyet hagyott nyitva. Ki oldja meg ezeket? És főként hogyan?

Véget ért a 18. tudományos fantasztikus filmfesztivál a Politeama Rossetti színpadán átadott díjakkal. Egy hét alatt 20 000 látogatója volt a mozitermeknek és a különféle rendezvényeknek. Az első, második illetve harmadik alkotásukat bemutató rendezőknek szánt Asteroide-díjat a kanadai Zach Lipovsky és Adam Stein kapták Freaks című filmjükért, amely szót emel bárhol a világon a másság üldözése és megsemmisítése ellen.
A Méliès d’argent-díjjal az elsőfilmes Max Kestnert jutalmazták Man Divided című alkotásáért. Magyarország ezúttal sem távozott üres kézzel: Lengyel Balázs Lajkó – cigány az űrben című filmje a közönség díját kapta. Hónapok óta látható már az itthoni mozikban a film, mely azt állítja, hogy 1957-ben, amikor a szovjetek az első élőlényt felküldték az űrbe, az nem egy Lajka nevű kutya volt, hanem egy Lajkó nevű cigány.

Lajkó – cigány az űrben
 
A nézők spontán ünneplése, a film végén kitörő hosszú tapsorkán után kérdeztem a rendezőt, mit szól a fogadtatáshoz:

-Már elég jól hozzá szoktam a fesztivál szereplésekhez, hiszen innen Tallinba utazom, majd onnan Varsóba. Természetesen minden közönség máshogy reagál, de az olaszok kitörő érzelmi lelkesedése igen meglepett. A lengyelek is nagyon élénkek, de sosem jutnak el az olasz temperamentum hőfokára. Már csak ezért is nagy örömmel mentem fel a díjat átvenni és őszintén élveztem a közönség szeretetét.

-Filmed elkészítésében inspirált-e valamely black comedy vagy más rendező hasonló stílusa?

-Ha modellt kell keresnem, biztos, hogy hatott rám Bacsó Péter A tanú című mára klasszikussá vált filmje, amelyet fekete humor helyett inkább nevezték tiszta szatírának.

-Külföldön is forgalmazzák a filmet?

- Igen, Lengyelországban, Romániában és Kínában is, ami engem leginkább meglepett, hogy az Arab Emirátusok a repülőjárataikon szeretnék az utasaiknak levetíteni a filmet.

- Ki áll hozzád közel a rendezők közül?

- Paolo Sorrentino mindenképpen, tetszik az a szeretet, ahogyan a szereplőire tekint és ahogy bemutatja őket.

-A közönség és a kritika reagálásából számodra mi volt a legfontosabb?

-Meggyőződésem volt, hogy a történet humoros részei könnyen utat találnak a nézőkhöz, de erősen kételkedtem abban, hogy vajon a szomorúbb, melankólikusabb részekben is kifejeződik-e számukra mindaz, ami szándékom volt. Mind Olaszországban, mind Lengyelországban azt tapasztaltam, hogy tökéletesen átment minden. És ezért nagyon hálás vagyok nekik.

-Interjúkban, közönségtalálkozókon már mindent elmeséltél a filmről vagy vannak még feltáratlan titkok a színfalak mögül?

-Nagyon érdekes egybeesésekről tudok beszámolni. A főszereplő augusztus 15-én született, az édesanyja is és az én kislányom éppen két évvel a film elkészülte után született szintén augusztus 15-én. Ez annyira hihetetlen és különös.

Az Úr hangja
 
Pálfi György Az Úr hangja című filmjét sokan úgy értékelték, mint a fesztivál erkölcsi győztese, noha nem kapott díjat. A Stanislaw Lem novellájából készült történetben Péter apja keresésére indul, akit azóta nem látott, hogy az elmenekült a hazájából, a rezsim elől, a családjától, amikor ő még kisfiú volt. A találkozás apja új családjával azzal jár, hogy egy sor dolgot tudomásul kell vennie, miközben éppen akkor értesül az egész világ arról, hogy egy távoli bolygóról intelligens lények üzenete érkezett. A történet mesélésben és a megvalósítás stílusában is olyan új elemeket hordoz a mű, amely megerősíti a Taxidermiában megismert sokoldalúságát. Olyan egyedülálló személyiség a rendező, akit nem lehet semmilyen skatulyába belegyömöszölni, akire joggal mondhatjuk, hogy művészi unikum. Pálfi személyesen nem tudott megjelenni a fesztiválon, mivel Japánban éppen filmje promotálásában vett részt. Helyette Lemhényi Réka, a film vágója kísérte el az alkotást. Arra voltam elsősorban kíváncsi, hogy egy ilyen sokrétű, komplex mű munkálatai közben hogyan alakult a kapcsolata a rendezővel.

-Évfolyamtársak voltunk a budapesti Filmművészeti Egyetemen és több más társunkkal együtt eddig már öt filmet készítettünk közösen úgy, hogy a kezdetektől együtt dolgoztunk. Egyetlen új “tag” az alkotóközösségben az operatőr, Pohárnok Gergely, aki Valeria Golino új filmjét is fényképezte, az Eufóriát. Mi mindig együtt dolgozunk intenzív brainstormingok közepette. A koncepciót illetően általában először a kezembe adja a nyersanyagot de nem fűz hozzá semmit, nekem kell véleményt mondanom, azt várja tőlem, hogy én határozzam meg, miként képzelem a vágást. Egyébként már a kezdetektől megvitatunk minden elemet, mi hogyan illeszkedik a történetbe vagy éppen esetleg kevésbé hangsúlyos, elhanyagolt. Már akkor elkezdem a vágást, amikor a rendező még forgat, így időben észreveszem, ha esetleg valahol valami hézag van akár a forgatókönyvben, vagy esetleg hiányzik valami, és akkor még időben ki tudja egészíteni újabb jelenet felvételével vagy éppen kivesz valamit az anyagból.

Pálfi nagyon kísérletező típus, szívesen változtat a film esztétikáján, nyelvezetén ellentétben más, hagyományosabb álláspontú rendezőkkel, akiknek a munkája elsősorban a történetre támaszkodik. Ő erősen vizuális, aki mindig az újat keresi. Amint befejeződött a forgatás még másfél évig dolgoztunk a vágáson nap mint nap. Mindössze két hónapra álltunk le, hogy leülepedjen bennünk mindaz, amit addig tettünk és hagyjuk, hogy esetleg újranézve bennünk is változik-e valami a filmmel kapcsolatban. Valójában az utolsó vágásnak több verziója is létezik, így többféle lehetséges befejezéssel is szembenéztünk, amelyek más perspektívát kölcsönöztek a filmnek. Legyen szó akár a főszereplőről, akár más szereplőkről. A film egyszer csak elkezdett nőni, hatalmasodni, mígnem egy szörnnyé vált, amellyel meg kellett küzdenünk. De nemcsak mi ketten vettünk részt ebben a harcban, hanem a forgatókönyvíró is, akivel szinte újra teremtettük a filmet a vágás során. Pálfinak ez a munkamódszere. Amikor aláír egy szerződést, mindig ragaszkodik ahhoz a záradékhoz, hogy a vágás alatt illetve utána kapjon négy napot, amikor pótlólag leforgathat még szükséges jeleneteket.

Vincenzo Basile Polgár tudósítása Triesztből
Fordította: Máté Judit


Cikk nyomtatása

Küldje el a cikket ismerősének!
 
feladó neve:    
feladó e-mail címe:    
címzett neve:    
címzett e-mail címe:  
 
Születésnapi levél
Paul Lendvainak
Lieber Paul, kedves Pali, Isten éltessen bis hundertzwanzig derűben, egészségben a számodra kedves és fontos személyek nyújtotta gute Gesellschaftban. (Lipovecz Ivántól)
Archívum
Legfrissebb cikkeink
X. BÁBU Fesztivál

Bach-versenyművek a Capella Savariától

Emlékezzünk együtt Kara Tündére!

Vitáktól zajos forró fesztivált zárt Velence

Jubilál a Szebeni Műhely

70 éves a bábjátszás Békéscsabán

Magyar nap a Velencei Filmfesztiválon

Születésnapi levél - Paul Lendvainak

A 76. Velencei Filmfesztiválon fókuszban a szerzői film

2019 augusztus 20-i kitüntetések

Sajtószemle
Enciklopédia
További cikkek a kertpont.hu portálon
A sokarcú fagyöngy
Szerves talajtakarók
A póréhagyma
Agavék
A vizitorma
A csontritkulásról
Webtechnológia
Technológiák, fejlesztési megoldások, referenciák a Terasz.hu - tól
| M?iaaj?lat | Impresszum | Jogi nyilatkozat |
info@terasz.hu