Buster Keaton mosolyog |
|
VIDOR napló |
|
|
|
Az Egy, kettő, három persze igazi Molnár-vígjáték, parádés főszereppel, rövid helyzetrajzzal
és gyorsan kialakuló konfliktussal, ötletes poénokkal, bájos bumfordisággal, szédületes
dinamikával. Szabó Máté megálljt nem ismerő rendezésében az abszolút főszereplő Kern
András volt. Molnár eleve Norrisonra írta a vígjátékot, Kern lefegyverző humorral és
hallatlan tempóval keltette életre a bankelnököt.
|
|
|
|
Az égiek kegyelmének köszönhetően tegnap ragyogó napsütésben volt részünk. A gomolygó
sötétkék felhők gyakran megjelentek a téren; mogorván érkeztek és nehézkesen vesztegeltek
az újbóli napsütéstől megmámorosodó város felett.
Négy órakor a Nyíregyházi Televízió stúdiójában volt jelenésem. Bocskai Magda kérdezgetett
a Fesztiválnaplóról.
A film- és a tévéfelvétel mindig magával ragad. Számomra már az is izgalmas, amikor a
reflektorokat beállítják. Egy kis piros jobbra, egy kék sugár balra, felülről ferdén hajfény
Magdára, úgy, jó, adjatok még egy kicsit elölről, elég, de nem, oda kell még, no, most, most
jó! Előttem Linda ismertette a délutáni-esti programot, „Nem szoktam meg én még ezt!” –
mondta, a mikrofont babrálva, hiába, no, a lámpaláz…
Magda az iránt érdeklődött, hogy ebben a blogszerű szövegben mennyire kell kritikát
megfogalmaznom a látott előadásokról. Kedélyesen elfecserésztünk arról, hogy ez a napló
szerintem inkább amolyan fesztelen csevegés, szépírói futamokat sem nélkülöző
élménybeszámoló, impresszióhalmaz, amelynek megfogalmazásához igyekszem minél többet
látni-tapasztalni, ott lenni mindenütt, ahol lehet, hallgatni az embereket, beszélgetni
mindenkivel, táncolni a VIDOR Kertben, meginni egy-két sört, elgondolkodni Buster Keaton
humoráról, megnézni a kiállításokat, együtt lélegezni a színészekkel, a díszletezőkkel,
belehallgatni a koncertekbe, elkísérni a fellépőket, szurkolni az élőszobroknak, hogy kibírják
a mozdulatlan ácsorgást, örülni a barátok sikerének, felismerni a téren billentyűző komoly
Lacit, irodalomtörténész kollégámat, Ratkó József életművének ma e honban egyik legjobb
ismerőjét, megnézni Orsi kislányának fényképét, tapsolni az utcaszínházasoknak, nevetni a
zseniális katikatúrákon, biccenteni a pantomímeseknek, megtudakolni Esztertől, hogy tetszett
neki a Hal a zacskóban, csokit hozni Dettinek és Nórinak, együtt csodálni a tűzzsonglőröket a
csillagzó éjszakában, dideregni a filmvetítések alatt, kifaggatni Cilit a 77 tirpák rémmeséről,
kezet szorítani Attilával, megkérdezni, mi van veled, s meghallgatni: megnősültem és megyek
dolgozni Angliába, beugrani éjfélkor a színészbüfébe, „gyöngyöt dobálni, semminek örülni”,
egyszóval élni és átélni a fesztivál minden pillanatát, majd másnap megírni. (Megállapodtunk
Magdával a „mindent-ábrázolás” emlegetésekor abban, hogy a Fesztiválnapló következő
fejezetében őt is megírom…) Mindezt persze nem tudtam ilyen részletesen felsorolni a
kamerák előtt, hiszen összesen négy percünk volt, de ilyesmit kellett volna mondanom.
Magda azt is megkérdezte, láttam-e A szerelem diadalát, s mi a véleményem az előadásról.
Azt feleltem, Marivaux vígjátékának első felvonása kissé vontatott, de ha olyan ragyogó
színésznő játszik benne, mint Pálmai Anna, akkor az ő játéka képes feledtetni a
tizennyolcadik századi komédia nehézkességét. (Magda eljátszott a darab címével, s a
szerelembe-esés lehetőségével, hiszen az interjúnk utáni következő bejátszásban a riporter
éppen Pálmai művésznőt faggatja majd a szerelem diadaláról…)
|
|
|
|
Öt órakor a MŰvész Súdióban részt vettem a SZIRT tagjainak szellemes paródia-estjén,
ahol kollégáim-barátaim – nagyszámú érdeklődő előtt – nemcsak ragyogó íráskészségükről,
hanem sokáig palástolt remek humorukról is tanúbizonyságot tettek. A 77 tirpák rémmese
előadói, a vádlottak (Béres Tamás, János István, Antal Balázs, Mogyorósi László, Gerliczki
András, Csabai László és Szécsi Noémi), a „rémes” művek szerzői Jeney István bírói
pulpitusa előtt mutatták be rettenetes alkotásaikat…
|
|
|
|
Az esti nagyszínpadi előadás, a Vígszínház produkciója, Molnár Ferenc Egy, kettő, három
című darabja ritkán látott tömeget mozgósított. Többeknek már csak állóhely jutott: sokan
álldogáltak az ajtóknál, a széksorok mögött, a páholyok oldalában, s ültek a lépcsőkön és a
földön is. (Ha a csilláron elfértek volna néhányan, bizonyára oda is jutott volna pár vakmerő
fiatal…)
Az Egy, kettő, három persze igazi Molnár-vígjáték, parádés főszereppel, rövid helyzetrajzzal
és gyorsan kialakuló konfliktussal, ötletes poénokkal, bájos bumfordisággal, szédületes
dinamikával. Szabó Máté megálljt nem ismerő rendezésében az abszolút főszereplő Kern
András volt. Molnár eleve Norrisonra írta a vígjátékot, Kern pedig lefegyverző humorral és
hallatlan tempóval keltette életre a bankelnököt. Nemcsak a taxisofőrből úri embert faragó
teljhatalmú pénzarisztokratát formálta meg kitűnően, hanem leheletnyi iróniával érzékeltette
az egész procedúra erkölcstelenségét is. S amikor (véletlenül) kiderül, hogy a példás
családfő szeretőjét, Begóniát elszerették, akkor feltámad benne az emberek (talán önmaga)
iránti megvetés is. A tipikusan vígszínházi darab többi szereplője is nagy sikert aratott:
Juhász István az előbb melák, később a jóba könnyen beletanuló taxis, Kovács Patrícia a
Norrisonnál vendégeskedő, majd a hűstorony sofőrhöz orvul férjhez menő, s tőle gyermeket
váró amerikai nő, Harkányi Endre a lojális titkár, Avar István a pénzért nevét eladó gróf
szerepében nyújtott emlékezetes alakítást. Rövid időre tűnt fel a színpadon Epres Attila és
Reviczky Gábor, hogy Az ibolya című Molnár-vígjátékban viszont főhősöket alakítsanak.
Ez az egyfelvonásos a „színház a színházban” ötletére épülő játék, direktorral, zeneszerzővel
és színésznői pályáról ábrándozó nőkkel. A „jól megcsinált színdarab” miden kellékével
rendelkező mű két figurára, az igazgató és a vidékről kőszínházba bekerülni, de ott csak
kóristának lenni akaró nő izgalmas kettősére épült. (A benne lévő csavar, a zeneszerző és
a direktor szerepcseréje némi bonyodalmat hoz a mesébe, amely a maga színi törvényeivel
fölöttébb kellemes szórakozást kínált. Reviczky Gábor, Epres Attila (és most a szolgát
alakító) Kern András mellett sokszínű nőalakot formált meg Bata Éva, illetve Kovács
Martina, Tarr Judit, Majsai-Nyilas Tünde és Kovács Patrícia.
|
|
|
|
A hűvös Kossuth téren belenéztem a Rózsaszín sajt című filmbe: meglepően sokan
vacogták végig Tóth Barnabásnak a nőfaló apukáról és áramütött, romantikus fiáról
szóló, szókimondó vígjátékát. Még a stáblista futott a vásznon, amikor felbukkantak a
tűzzsonglőrök, s a Bessenyei könyvesbolt előtt egyszer csak elfutott a lábam előtt egy
lángcsík, s meggyulladtak a fáklyák, ezernyi csillag robbant csillogva, röpültek a lángok,
a zsonglőrök ide-oda köröztek a téren, szállt, zúgott, szikrázott, zengett, sziporkázott az éj,
félelmetes volt és gyönyörű, amint a forgó, lengő, harsogó, zajgó, hullámzó, süvítő lángok
csíkokat, megfoghatatlan égő, cikázó sávokat, villogó, sugárzó, tündöklő csóvákat rajzoltak
a kora őszi éjszaka homlokára.
A VIDOR Kert tűzfalán talán még Buster Keaton is mosolygott.
|
|
|
|
|
[ Karádi Zsolt ] |
2010-08-30 15:12:00 |
|
|
|