Kavecsanszki Gyula, DLA, (Miskolc) festőművész kiállítása
Pécsi Galéria
Kavecsanszki Gyula, DLA, (Miskolc) festőművész kiállítását a Pécsi Galériában (Széchenyi tér), 2009. október 30-án megnyitja, Nagy Márta DLA keramikusművész, egyetemi tanár. A tárlat megtekinthető november 29-ig.
Ez a kiállítás a Széchenyi tér átépítése illetve azzal összefüggő térlezárások miatt került ide, erre az októberi időpontra. A Pécsi Tudományegyetem Művészeti Karának Képzőművészeti Mesteriskoláján 2008 – ban védte meg summa cum laude minősítéssel doktori / DLA /disszertációját.
A kiállítás tematikája: A monumentális tusfestészet, mint az ember tehetetlenségének, kiszolgáltatottságának és panteisztikus megvigasztalódásának lírai kifejezése és ábrázolása.
A teljes 16 db. nagyméretű 1.5m x 3.5m –es festészeti anyagból, mindösszesen 5 db. bemutatására kerül sor. Az azóta, sajnos elhunyt mester, Tolvaly Ernő az utolsó pillanatig támogatta a bemutatkozást. A Pécsi Galéria és Vizuális Művészeti Műhely Széchenyi téri kiállítótermében a monumentális festészeti anyagból egy válogatás kerül bemutatásra.

Jelenet az Isteni Színjátékból IV. (2005)
 
Tűztánc I. (1996)
 
Jelenet az Isteni Színjátékból I. (2005)
 
Utolsó nap az óvodában I. (2006)
 
A Jelenetek az Isteni Színjátékból sorozat szintén tusfestészeti anyag és ez a merített eljárással készült sorozat jól kiegészíti a panteisztikus sorozatot, szellemiségét és technikai megoldásait tekintve is. A két sorozattal a tusfestészeti eljárások teljes technikai skáláját be lehet mutatni, a klasszikus megoldásoktól kezdve a merített és az alkalmazott visszacsiszolt eljárásokig bezárólag.
Már a DLA értekezés témája és így a festészeti anyag is vitára adhat okot, mely szerint helyes út-e az ember tehetetlenségének, kiszolgáltatottságának és panteisztikus megvigasztalódásának állapotait a monumentális tusfestészet igencsak szűkre szabott eszközeivel kifejezni. Az is vitára adhat okot, hogy a tus-e a legalkalmasabb technika erre a feladatra. Hiszen az olajfestés lényegesen gazdagabb színvilágot hordozhat.
A merített és a kidolgozott visszacsiszolt tusfestészeti eljárások különös hangulata adták azt a lírai misztikus világot, mely leginkább alkalmas az emberiség mitikus, emlékképet idéző apokaliptikus világának a kifejezésére, melyben az „ÉN” tehetetlenül és kiszolgáltatottan sodródik. Ez a világ ugyanakkor az ember önmaga számára teremtett panteisztikus világ, melyben az ember feltehetően megvigasztalódást is talál.
Mindkét sorozat e világokat boncolgatja, és igyekszik a tusfestészet különleges eljárásai segítségével bemutatni.

[ Gamus Árpád ] 2009-10-30 00:02:00